diumenge, 14 de maig de 2017

EL IOGA EN CAPÍTOLS CAPÍTOL 9

TENIR CURA DE NOSALTRES

"No puc més, cada vegada que el veig amb aquell posat de superioritat, em treu de polleguera. Sembla com si només ell fes bé les coses, i si no fos per tot el que els altres arreglem, això seria un desastre. Però és clar, com que és el preferit de l'amo, no se'l pot tocar; el que passa és que és un penques".

Quant de temps passem queixant-nos del que els altres haurien de fer per nosaltres, lamentant-nos de la sort que hem tingut en la vida, donant sempre voltes i voltes al mateix. I quant de temps dediquem en realitat a conèixer-nos a nosaltres mateixos?


Patanjali amb els Yamas (capítol anterior), ens fa veure que la qualitat de les relacions que tenim amb els altres, en realitat, depenen més del nostre estat interior, que no pas del que passa a l'entorn, o de com estan els altres. Per això ens proposa cultivar aquest estat interior, tenint cura de nosaltres mateixos, fomentant les actituds adequades (niyamas, Y.S. 2.32).


La primera actitud proposada és la higiene, tant física com mental. Tenir cura del nostre cos, de l'entorn on vivim, on treballem. Això vol dir no abusar del nostre cos, dormir el temps necessari, tenir cura del menjar, però també tenir cura de l'entorn on ens movem, de fer de casa nostra un lloc agradable, de tenir cura del planeta, i no malbaratar. En l'aspecte mental no recrear-nos en pensaments negatius o recurrents, mantenir la puresa del cor i de l'esperit.

Seguint en el camp mental, tenir cura de la nostra ment fomentant el pensament positiu, i per això ens proposa una actitud d'acontentament, d'acceptació del que tenim i som, no desitjant més del que tenim, acceptant les situacions que ens toca viure, en cada moment.

També ens proposa disciplinar la nostra vida, revisant en què dediquem el temps, per tal de deixar només allò que verdaderament és important, i poder disposar de temps per introduir una disciplina de treball, així com estones d'estudi. Disciplina de treball que ens ha de permetre fer una pràctica de postures, tenir una estona de meditació, una estona de pregària, etc. També ens ha de permetre tenir un temps per l'estudi, per poder llegir, recitar mantras, etc.

I si tot això ho fem sense aferrar-nos als resultats, si no amb una actitud d'abandó, acceptant els nostres límits, i amb una actitud de confiança en el que fem, aquest treball ens anirà conduint cap a un major control de la nostra vida, cap a una major capacitat de concentració, un millor ús del nostre cos, i dels nostres sentits, un millor coneixement de nosaltres mateixos, i tot junt ens produirà molta més felicitat de la que ara tenim.

Jordi Nogué



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada