NETEJAR LA MENT
La ment és l’instrument que té la nostra essència per
relacionar-se amb el món; tot el que fem,
experimentem, vivim passa pel control de la ment. En la ment és on resideix
tota la nostra experiència.
La major part d’aquesta experiència és fruit de
l’aprenentatge, conscient o inconscient, fet en algun moment de la nostra vida.
Per exemple: tots caminem, parlem, movem el
nostre cos, gràcies a l’aprenentatge que vam fer de nadons, en descobrir el
nostre cos i aprendre a moure’l, encara que ara no recordem com ho vam fer; però podem veure aquest procés si mirem què fa un nadó. Altres aprenentatges han estat més
conscients, per exemple aprendre a llegir a sumar, etc. Tots aquests
aprenentatges, més o menys, recordem que els vam fer a l’escola.
Un cop après un procés, aquest queda amagat en l’inconscient,
apareixent automàticament, només en el
moment que necessitem utilitzar-lo, i en la major part dels casos es reprodueix
de manera inconscient, com si utilitzéssim un pilot automàtic. Com en el cas de
conduir un cotxe; en el seu dia ens va costar aprendre’n,
i al principi no podíem fer res més, però
quan fa uns anys que conduïm, som capaços de fer qualsevol cosa al
mateix temps que conduïm.
Però aquesta falta d’atenció
en els processos de funcionament automàtic, poden comportar-nos problemes,
igual que si conduïm distrets, podem acabar tenint un accident.
Per evitar els problemes, o accidents, que el contingut de la nostra ment ens pot ocasionar, el ioga proposa revisar tots aquests continguts de la ment, de manera sistemàtica. I per tal de poder fer aquesta revisió ens dóna les eines adequades (per cada part de la nostra ment,) en el que s’anomena el ioga dels vuit membres (Y.S. 2.29).
En primer lloc ens proposa revisar les relacions que tenim
amb els altres i amb el nostre entorn (yama), en segon lloc revisar la relació
que tenim amb nosaltres mateixos (niyama), en tercer lloc descobrir com utilitzem
el nostre cos (âsana), descobrir el potencial de la respiració (prânâyâma),
entendre la relació que tenim amb els sentits (pratyâhâra), potenciar el poder
d’atenció (dâranâ), descobrir el poder de concentració
(dhyâna) i el poder d’aturar la ment (samâdhi)
D’aquesta manera podem aconseguir netejar totalment la nostra
ment d’errors i obstacles acumulats al llarg de
la nostra vida, i fer-la suficientment transparent per poder descobrir la
nostra essència que descansa darrere
de la nostra ment (Y.S. 2.28).
Jordi Nogué
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada