diumenge, 12 de febrer de 2017

EL IOGA EN CAPÍTOLS CAPÍTOL 6

L’ATENCIÓ

En el món que ens envolta passen moltes coses, però no tot allò que passa ens crida l’atenció; de fet a cada persona l’interessen coses diferents, i és que veiem, escoltem, sentim coses diferents. Si anem una colla d’amics al cinema, a veure una pel·lícula, el que explica cada u en sortir del cine, de vegades fa dubtar de  si hem estat mirant la mateixa pel·lícula. O quan estem esperant a la cua de la caixa d’un supermercat, veiem que la persona de davant nostre, porta un xampú que nosaltres ni tan sols hem vist en el prestatge, i això que nosaltres també hem agafat el nostre xampú del mateix lloc.


Només som capaços de percebre allò que capta la nostra atenció sigui pel motiu que sigui, però si no fixem l’atenció en alguna cosa, això ens passarà desapercebut. No és el mateix sentir una ràdio, que escoltar una ràdio. 



Un cop fixada l’atenció en alguna cosa, aquesta ens afectarà d’alguna manera, ens influenciarà. Hi ha coses que ens poden fer sentir bé, com escoltar la música que ens agrada, llegir un llibre, estar amb els nostres amics, etc. Però hi ha coses que ens fan sentir malament, com la pressió que podem notar a la feina, l’angoixa davant d’una malaltia, etc. El problema està en el fet  que, si bé les coses que ens fan sentir bé, de seguida ens marxen del cap, algunes coses  que ens preocupen no podem treure-nos-les de sobre. És a dir, no som capaços de fixar l’atenció en cap altra cosa més que en allò que ens preocupa, i d’aquesta manera només fem que donar-hi voltes i patir, encara que allò que ens fa patir no sigui present en aquell moment.

Per començar a resoldre aquest problema, el ioga ens proposa que ens entrenem en fixar l’atenció en coses que ens calmin la ment, i ens suggereix alguns exemples, com poden ser: observar la respiració (Y.S. 1.34), fixar-nos en el funcionament dels sentits (Y.S. 1.35), parlar amb alguna persona de confiança (Y.S. 1.37)... o pregar al Senyor, si un és creient (Y.S.1.23), etc.

Si ens entrenem en fixar l’atenció amb aquestes propostes que ajuden a calmar la ment, fins a  aconseguir poder-nos concentrar en qualsevol moment i circumstància, aquest entrenament ens servirà per poder deixar de pensar en allò que ens preocupa, i posar l’atenció en alguna cosa que ens calmi la ment i l’esperit i, d’aquesta manera, podrem reduir o atenuar les nostres preocupacions i aconseguirem viure amb més serenitat.

jordi Nogué

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada